Rabu, 23 September 2009

Momok The Movie - Momokan Hantu Melayu




Jika kamu mengidamkan filem seram yang mampu membuatkan tidur malam tidak lagi lena, ini bukanlah filem yang tepat buat kamu.

Momok The Movie tidak ubah seperti VCD Momok yang sebelum ini telah diterbitkan, mengisahkan kisah seram kolektif dari majalah Mastika mahupun Hidayah yang telah acapkali di’momok’kan kepada masyarakat kita (Baca: Melayu). Tiada yang baru. None. Nada.

Dari mata aku, filem ini hanya sesuai disajikan sebagai hiburan keluarga dalam bentuk telemovie komedi seram, dan terdapat beberapa perkara yang ingin aku kira sebagai pandangan peribadi aku mengenai filem ini.

Sebagai penonton yang mengharapkan sesuatu yang lebih, (walaupun aku tidak mengharapkan ianya menjadi seseram ‘Nang Nak’ atau filem-filem Indonesia lakonan aktres Suzana pada suatu masa dahulu) aku tidak dapat menerima kenyataan bahawa filem yang pada zahirnya disifatkan sebagai seram, hantu dan menakutkan telah diperkosa dengan sedemikian rupa dengan cara mencampurkan elemen komedi yang agak melampau. Ya, komedi melampau. Bayangkan di saat kamu sebagai penonton mula mahu membutakan mata dan memekakkan telinga bagi mengurangkan meter ketakuan yang menjalar dalam diri, mood dan emosi anda diganggu dengan muzik latar (contoh : toing toing toing) ataupun secara tiba tiba hantu yang tadinya kelihatan ganas dan sepertinya bersedia untuk meracik daging manusia dari badan mereka di panah petir. Oh, di panah petir masih lagi menakutkan, tapi apa kata anda sekiranya hantu yang di panah petir tadi mukanya berubah menjadi hitam legam seperti Mazlan Senario dalam filem Jangan Pandang Belakang Congkak? Sekalian panggung bertukar gelak tawa dan sekaligus mood seram aku telah ternoda sepenuhnya.

Satu lagi elemen penting yang telah dipandang sepi oleh pihak produksi barangkali ialah mekap kesan khas. Mereka mungin tidak punya Ella Sandera untuk menata rias sang hantu, mengakibatkan hantu itu kelihatan terlalu ‘cantik’ dan erm…hantu mat rempit itu mempunyai setompok glow in the dark powder di bawah matanya??tanda lahir barangkali??hahah..

Filem ini dari segi naratifnya bergerak hampir sama seperti filem Skrip 7707, yang secara jujurnya aku sedikit lebih tertarik kepada filem Prof. yang satu itu berbanding dengan filem ini. Plot dan naratif ceritanya bergerak secara penceritaan dari watak utama itu sendiri, iaitu Faizal AF4, Abon dan Datuk Aziz Sattar.

Seperti biasa, Faizal dan Abon yang baru pulang ke kampung sejak sekian lamanya singgah ke warung Pak Ajis dan bercerita perihal hantu (klise dengan malam Jumaat itu sendiri) ketika menantikan meatball bagi Mee Calong mereka (oh, Mee Calong yang tak sempurna tanpa meatballs)..dan Pak Ajis yang misteri ini (juga seperti biasa) mempunyai suatu rahsia di sebalik cerita- cerita hantu yang dikongsi mereka pada malam Jumaat kliwon tersebut.

Cerita hantu yang dikolektifkan??ah, itu untuk kalian lihat dan tafsir sendiri. Atau baca Mastika. Kalian pasti tahu kisahnya.

Secara kesimpulannya, sepanjang sejam setengah aku menonton filem ini di Johor Bahru, panggung yang tidak sampai suku itu hanya dipenuhi dengan gelak tawa dan bukan desahan ketakutan, tanpa klimaks, tanpa apa- apa yang baru. Hanya kisah yang kita sedia tahu dihidangkan kembali dengan lakonan dari pelakon berbeza (yang kebanyakannya merupakan muka baru). Apapun, lakonan Faizal AF4 harus aku puji walaupun agak kaku memandangkan ini lakonan pertamanya ( ayat suratkhabar..haha..).

Kalian tidak setuju dengan aku??tonton sendiri untuk kepuasan kalian..

4 ulasan:

edzlin007 berkata...

dah tengok, mungkin mereka patut biarkan ia dalam genre komedi sahaja berbanding 'komedi seram'? sekurang-kurangnya saya ada jg terketawa dan bukannya tertidur.

~Kak AZZ~ berkata...

teringin nak tengok cite ni tp kt tempat akak takde panggung wayang...

apapun....terimakasih sebab beri sokongan pada filem ni...dan pada Faizal jugak....ekekeke....

apa pula pandangan tentang jin notti....best tak citer tu....

Ajami Hashim berkata...

teruja nak tengoklah!

:-)

fadz berkata...

dah tgk. aku tensen tapi ketawa tgk filem n